- Geplaatst op: 3 maart 2023
- Laatst aangepast op: 3 maart 2023
Heel tevreden over advocaten zijn bedrijfsjuristen niet. Ze worden te duur en hebben niet altijd de technologische kennis in huis die belangrijk is. Velen overwegen met andere advocatenkantoren of dienstverleners in zee te gaan.
- Door redactie Mr.
Delen:
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waar juridische professionals in 2023 voor staan? Zylab, een in Amsterdam gevestigde ontwikkelaar van juridische software bracht het in kaart. In een enquête onder 126 juridische professionals (vooral uit de VS en de EU) gaven zij aan waarmee hun afdelingen waarschijnlijk zullen worden geconfronteerd. Meer dan de helft van hen werkt in ‘grotere’ juridische teams, met tien mensen of meer. Bijna de helft van de bedrijven waar ze werken heeft een omzet van meer dan 500 miljoen dollar.
Technologie
Technologie én budgetten zijn de rode draad van het 2023 State of Corporate Legal Industry Report. Drie kwart van de respondenten (74 procent) vindt dat het verhogen van het gebruik van technologie topprioriteit zou moeten zijn. Meer investeren in het bijscholen van interne juridische teams is prioriteit twee (41 procent), gevolgd door het bevorderen van een nauwere afstemming tussen hun juridische teams en andere zakelijke afdelingen (38 procent).
Budget
Knelpunt is echter: geld. Meer dan de helft (53 procent) van de ondervraagde juridische professionals noemt budget als de grootste uitdaging voor hun afdeling, maar ook het verbeteren van de interne efficiëntie en productiviteit. Volgens de samenstellers van het rapport is het duidelijk dat de focus voor de meeste bedrijfsjuristen voor 2023 ligt in het leveren van hoge waarden, in tijden van beperkte budgetten en personeelsproblemen.
Werken met minder advocatenkantoren
Dat heeft ook consequenties voor relaties die bedrijfsjuristen onderhouden met de advocatuur. Met hun stijgende tarieven en krapper wordende budgetten voor juridische teams, zijn de meeste ondervraagde professionals op zoek naar de mogelijk om met minder advocatenkantoren samen te werken. Van de respondenten overweegt 41 procent het aantal advocatenkantoren waarmee ze samenwerken in 2023 te verminderen; 34 procent is dat overigens niet van plan. Een kwart van hen was al eerder van plan het aantal kantoren te verminderen. Dat is deels een reactie op de tariefsverhogingen: uit het Law Firm Business Leaders-rapport uit 2022 van Thomson Reuters bleek al dat 98 procent van de managing partners van advocatenkantoren ‘zeker’ of ‘waarschijnlijk’ hun tarieven gaan verhogen. Dat is een forse stijging vergeleken met 2021, toen waar 85 procent van de advocatenkantoren liet weten hogere tarieven in rekening te zullen brengen. Die hogere tarieven die (vooral grote) advocatenkantoren in rekening brengen, noemen bedrijfsjuristen de belangrijkste frustratie. “Het is begrijpelijk dat bedrijfsjuristen steeds meer op zoek gaan voor meer innovatieve bedrijven met een betere klantenservice”, aldus het rapport.
Neutrale tevredenheid over advocaten
Van de bedrijfsjuristen die aan het onderzoek deelnamen, gaf 57 procent aan samen te werken met minder dan tien advocatenkantoren, 19 procent maakt gebruik van gemiddeld tussen de twintig en dertig advocatenkantoren en 16 procent doet het met meer dan dertig advocatenkantoren. Zijn ze daar tevreden over? Valt mee: 44 procent van de respondenten beoordeelde de tevredenheid met hun externe juridisch adviseur als ‘neutraal’, 38 procent vindt dat zij aan hun behoeften en verwachtingen voldoen. Zeven procent is ‘helemaal tevreden’ maar tien procent is weer ‘niet tevreden’. Geen topscores dus, wat het voor juridische afdeling gemakkelijker kan maken om ‘alternatieve opties’ te overwegen: andere advocatenkantoren inhuren of andere, meer innovatievere dienstverleners. De opstellers van het rapport zien wel kansen voor de advocatuur: advocatenkantoren die erin slagen om uitstekende klantenservice te leveren en goed met hun klanten communiceren hebben meer kans om het van de concurrentie te winnen. Daarvoor moeten advocatenkantoren wel ‘evolueren’ en technisch onderlegd zijn om de behoeften van hun klanten bij te houden. Technologie zal ongetwijfeld een belangrijke rol blijven spelen. Door vooruitgang in kunstmatige intelligentie, documentclassificatie, machine learning en taalverwerking kunnen beoefenaars van juridische beroepen repetitieve taken automatiseren en de efficiëntie verbeteren.